DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Jumaat, 12 November 2010

Sapi

Tiba-tiba kak Laila dapati dirinya sedang berada dikelilingi flora dan fauna. Suara bertasbih,bertahmid dan bertakbir,beriring-iringan membentuk satu keharmonian bunyi yang asyik dan mendamaikan.

Bila dia menoleh pada suara yang agak berdengus,rupa-rupanya datang dari nafas Sang Sapi yang sedang tenang dan wajah yang bercahaya-cahaya.

gambar ikhsan dari http://xiiinam751.blogspot.com/


Kak laila : Salam Sapi.
Sapi: Waalaikumussalam.

Kak Laila: Kamu apa khabar,wajah kamu amat tenang dan mendamaikan.

Sapi: Sudah semestinya,aku dalam keadaan bahagia,beberapa hari lagi aku akan di qurbankan.Aku telah di beli oleh anak-anak tuanku untuk dikongsi berqurban.

Kak laila :Alhamdulillah. Kamu tersangatlah beruntung,disamping sapi lain yang maut dijalan-jalanraya,yang tertimpa debu merapi,yang ditembak dek kerana dijangkiti penyakit,kamu mati dengan nama Allah.

Sapi: Ya begitulah nampaknya. Maha suci Allah. Aku juga amat kagum dengan iman anak-anak tuanku yang sanggup mengeluarkan perbelanjaan membeli aku dari ibu bapanya. Wang hasil jualan aku tu tuan aku akan membelikan anak-anak lembu untuk berqurban di tahun akan datang.

Kak laila :Sesungguhnya mereka mampu,hidup mereka sentiasa dalam kerahmatan.

Sapi: Kemampuan berqurban bukan hanya terletak pada sejumlah mana wang yang mereka ada tapi juga kemampuan dari segi keikhlasan, masih ramai lagi mereka yang banyak wang tapi iman mereka tidak mampu untuk keikhlasan.

Kak laila :Ya, Ya Allah,golongkanlah aku di dalam golongan orang-orang yang engkau beri petunjuk.

Sapi: Ameen. Nanti diakhirat aku akan menjadi tunggangan mereka semasa berjalan di titian.

Kak laila :Masyaallah,bahagianya mereka.Semoga mereka dileimpahi rezeki dan akan berqurban lagi dimasa akan datang,kalau sekarang mereka berkongsi dimasa akan datang mereka berqurban seekor seorang.

Ameen ya Robb(serentak suara flora dan fauna mengaminkan)



kak Laila juga mengaminkan dengan suara yang amat kuat.
tiba-tiba dia mendengar suaminya berkata,
"Tiba-tiba sebut amin tengah-tengah malam ni,mimpi apa?"
MasyaAllah. Kak Laila meraup muka lalu berdoa.

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم .




"Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu akan mimpi yang baik lagi benar, tidak dusta, membawa manfaat, tidak membawa mudhorot (bahaya)"

4 ulasan:

  1. macam iklan ezqurban IKIMFM.. "barulah kene dengan "tetel" tuan haji tu.., hahaha"

    BalasPadam
  2. makbonda;
    Sapi di xiiinam itu hanya hayalan....tuan rumah xiiinam tu kan suka berkhayal dari kecik dulu..

    :D


    PsssT: Kaki terseliuh ni. Macam mana nak kejar sapi raya sok ni!

    BalasPadam
  3. Lah,
    Sapi yang ini tidak perlu di kejar.Dia sudah pasrah,macam Nabi Ismail.

    BalasPadam
  4. Dik,

    Selamat berqurban,semoga diterimaNYA.

    BalasPadam

Catatan Popular