DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Isnin, 1 November 2010

BAPAK siri 21

Sedari kecil memang kami tidak pernah diajar mengenai sambutan hari lahir. Bagaimana nak buat sambutan,makan hari-haripun kami sekadarnya sahaja. Makan kek hanya pada hari raya,itupun bila beraya rumah orang,tapi bila mak dah pandai buat kek belajar di balairaya,tiap-tiap hariraya dapatlah makan kek.

Bila telah punya anak,budaya sambutan hari lahir mula menjadi ikutan. Tambahan bila si anak mula pandai membuat pemintaan. “Bila nak beli kek,nak sambut birthday”. Maka si ibu yang dah punya pendapatan tetap itu pun tidak perlulah berkira-kira,berepa sen sangatlah beli kek,makan-makan denga anak-anak tetangga.

Ada kalanya sambutan di buat di kampong,agar embah lanang dan embah wedok dapat sama-sama meraikan.Kedua-dua embahpun nampak begitu gembira bila cucu suapkan kek.

Hingga pada suatu ketika,pada hari tarikh lahir bapak 2/11,yang ketika itu anak-anak tidak ada yang balik kampong sebab hari kerja,tiba-tiba Bapak berkata pada emak;

“Esok ni 2hb 11,tarikh lahir aku. Kalau cucu-cucu ni dah belah-belah kek,kita tak ada sapa nak sambut”

Emak tersentak, disaat usia menjelang 70an bapak berkata begitu.
“Apa lah Pake ni,cakap macam tu,kita kan dah tua,apa pulakak nak sambut-sambut”
“Alaaah,aku gurau-gurau ajelah”

Diam-diam mak menalifon saya,menukarkan cakap ajuk tersebut kepada cakap pindah.
Terkedunya saya,selama ini menjadi seorang anak yang terlepas pandang. Pada anak-anak bukan main sebok dihiburkan hati dan diikut kemahuannya. Bagaimana dengan hati bapak? Dulu-dulu bapak memang tidak pernah memikirkan perkara begitu, sebab bapak bekerja keras,membesarkan kami. Sekarang bapak sudah tua,anak-anak semua suda dewasa.Alangkah tidak bergunanya saya sebagai seorang anak,mengabaikan sama sekali perasaan bapak.

Pada emak pula,kami telah maklum dari dahulu yang emak lahir pada hari raya Aidil Adha,semestinya setiap menghadapi hidangan Idul Adha kami akan membuat ucapan pada emak.Dan lupa samasekali pada bapak.

Dan saya terus link kepada adik di Teluk Intan,Esok petang juga lepas sekolah pakat balik dan bawa kek.Pada adik-adik yang jauh hanya setakat memberitahu sahaj.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini kami tidak akan melupakan tarikh ini. Tapi besok kami belum dapat balik,esok hari kerja.Insyaallah kami akan cuba berkumpul pada 5hb ini,sempena cuti depavali.Saya sudahpun maklumkan pada bapak.





Nampakkan dalam gambar ni,wajah bapak tidak dapat menyembunyikan kegembiraannya.



Kek ni kongsi degan cucu yang juga tarikhlahirnya sama dengan bapak.


"Ya Allah Ya Tuhanku, cucurilah rahmat dan kasihilah kepada kedua ibu bapaku seperti mereke mengasihidan menyayangiku sewaktu aku kecil"

4 ulasan:

  1. Salam Makbonda, Meraikan ibu bapa adalah antara jalan terdekat untuk Allah anugerah "khusnul Khatimah". (maksud sebuah hadith)

    BalasPadam
  2. Ya Puan,
    Saya telah tersandung,lalu tengadah. Masih belum terlewatkan?

    Jazakillah.....

    BalasPadam
  3. Saya dah tempah kek...petang ni ambik. Tapi kecik je. Doakan saya selamat sampai.....pagi esok. InsyaAllah......

    BalasPadam

Catatan Popular