DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Sabtu, 5 Februari 2011

Ketidakrelaan?

Semalam semasa kunjunga CkLah sempat berbaring-baring bersama sambil urut -mengurut antara satu sama lain, ialah,kehidupan kami adik beradik telah memasuki alam senja.Dari peristiwa semasa kanak-kanak dulu hinggalah masalah peribadi,bertukar tukar sehingga masa terlalu cepat berlalu.

"Alah kak,kejap lagi pegetua nak bersara,bowring betul"

"Apa yang bowringnya? Sedih sangat nak berpisah ke?

"Eeeleh,tak laaah, aku kena jadi hipokrit."

"Ngapa pulak?"

"Biasalah kena jadi MC,kena ucap-ucap perkara yang aku tak rela di ucap."

"Macamana tu?"

"Ialah kena puji-puji dan lambung,usap-usap dan kipas,aku terpaksa buat macam tu."

"Ha ha ha,ingatkan kena pegang kaki lembu nak sembelih atau kopek bawang buat rendang.Atau ekna sedia hadiah batu permata ke."

Ramai orang kea dunia ni yang membuat sasuatu kerja atas keterpaksaan.

Suami makbonda selalu marah pada pembaca berita yang suka tebar fitnah dan tidak melaporkan cerita sebenar.Bagitu juga wartawan di akhbar-akhabar.

Sekarang makbonda dapat ilham untuk menyejukkannya.

"Dia baca saja berita yang dah ditulis kat skrip,dah itu kerja dia,kalau dia tak baca habislah kerjaya dia,siapa nak bayar kereta rumahtanggung keluarga."

Kita doa saja,kalaulah itu bukan atas kerelaannya,ampunilah dia Ya Allah.Bagi lah mereka jalan untuk mendapat kerjaya lain yang lebih suci dari fitnah dan menganiaya orang lain.

Mudah-mudahan nanti bila di alam sana,semasa kita mendapat pembalasan atas dosa-dosa kita,tiba-tiba kita terselamat,kerana orang yang telah kita doakan dulu meminta pada Allah SWT untuk meringankan azab kita sebab kita pernah mendoakan dia sehingga dia menjadi orang yang lebih baik makamnya daripada kita.

"Bila seseorang mendoakan bagi diri sahabatnya sedang ia tidak ada bersamanya, maka malaikat akan berkata: Dan engkau juga akan menerima sepertinya juga"
"Doa seseorang untuk saudaranya dalam masa ketiadaannya, tidak akan tertolak"

Imam Ghazali





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular