DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Khamis, 20 Disember 2012

Musafir 6

Jambatan Muar




"Kita, rasa tak puaslah jalan-jalanmasa ke Johor hari tu"Luah hati anak bungsu saya.
"Tak puas?jaln sampai 5 hari tak puas?"
"Yalah bukan jalan-jalan pun,asyik pergi rumah orang je"

Kalau ikut peribadi asal saya memang saya ialah jenis yang tidak suka berjalan-jalan,saya jenis tidak suka keluar rumah.Semasa remaja boleh dikira dengan sebelah tangan bilangan saya kekedai dalam kampung.Begitu juga setelah berumah tangga.Selagi ada orang lain,kecuali dengan keadaan terdesak dan tiada sesiapa yang boleh membantu.

Menziarahi saudara mara pula hanyalah setakat adik beradik maka dan bapak sahaja. Bila telah berumah tangga,suami saya jenis yang sangat suka bersilaturahim,suka menziarahi saudara-sauda dekat dan jauh.Sikapnya itu telah membawa saya turut sama.Semasa anak-anak kecil dahulu,bila dikatakan berjalan ke satu-satu tempat,bukanlah hanya semata-mata  berjalan-jalan melawat tempat-tempat cantik tapi pasti akan menziarahi saudara-mara ditempat itu. Dari Johor,Kelantan,Perlis dan patah balik ke Sabak Bernam,ada sahaja kenalan yang di ziarahi.Dulu saya juga agak kurang senang dengana caranya,tapi tarbiah darinya lah yang telah mengubah presepsi saya.

Sekarang anak saya pula mempertikai.Oleh kerana saya  juga pernah merasai situasi begitu jadi mudahlah untuk saya selami jiwanya.

"Puas itu adalah datang dari nafsu,nafsu memanglah suka yang seronok-seronok je.Berjalan itu kan satu ibadah kalau kita niatkan kerana Allah. Sementara Abah masih ada,kita dapat ziarah saudara mara. Kalau dah tak ade entah dapat ke tidak . Kita dapat kenal saudaramara yang kita tak pernah atau jarang jumpa,dapat tengok kampung lain.Orang yang kita ziarah semua suka,jadi banyaknya pahala kita dapat. Semua perjalanan kita pergi rumah orang ajeke,langsung tak pergi tempat lain?"

"Adalah juga tapi tak banyak"

"Jadilah tu,mana boleh kita dapat semua apa yang kita mahu. Nanti rasa syukur kita jadi kurang."

Kalau kamu bersyukur atas nikmat-nikmat-Ku, Aku akan tambah lagi nikmat-nikmat-Ku. Tetapi kalau kamu kufur nikmat, ingatlah sesungguhnya siksa-Ku amat pedih.” (Surah Ibrahim: 7)

Sebenarnya orang yang beriman itu bersaudara maka damaikanlah di antara dua saudara kamu itu; dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beroleh rahmat.” (al-Hujurat: 10)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular