DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Ahad, 16 Disember 2012

Perjuangan.

 

Program Qimaullail pada hari itu dimulakan dengan Solat maghrib dan Tazkirah sementara menunggu waktu Isyak.Tetamu yang diundang dari KL dijangka akan tiba beberapa ketika sebelum Isya' kerana slot beliau adalah selepas Isya'. Sementara peserta sedang mengikuti program oleh ustazah yang ditugaskan beberapa AJK berkeliaran diluar dengan pelbagai urusan. Dalam kesibukan tersebut beberapa AJK telah terserempak dengan tetamu dari KL,mereka bersalaman dan merasakan tangan beliau sejuk dan kurang bercakap. Sekadar mempersilakan masuk sahaja lalau ditinggalkan tetamu dari KLtersebut kerana mereka ada tugas yang sangat pentnig dan menyambut tetamu adalah tugas anggota lain.

Beberapa ketika selepas itu kelihatan sebuah kereta masuk di perkarangan dan keluarlah tetamu dari KL bersama 2 orang temannya yag lain. Ada yang melontarkan soalan,  "Bukanlah puan telah tiba tadi mengapa  keluar lagi.?". Tatamu dari KL terpinga-pinga sambil berkeras mempertahankan bahawa mereka baru sampai dengan disokong oleh 2 orang temannya. Jadi siapakan yang bersalaman dengan mereka sejurus yang lalu?. Akibatnya jiwa mereka yang terlibat menjadi tidak setabil. Walaubagaimanapun perogram perlu diteruskan sambil menyimpan cerita ini dari pengetahuan peserta,bimbang satu demi satu peserta akan meninggalkan program ini. akhirnya program ini berakhir mengikut jadual dengan jayamya. Peserta pulang dengan berbekalkan kejernihan jiwa.

Beberapa minggu selepasnya penganjur program telah membuat keputusan untuk memenggil lagi peserta dengan membawa sorang pengamal perubatan dari Darul Syifa,. Untuk membersihkan peserta juga anggota penganjur dari perkara-perkara khurafat yang boleh menganggu perjuangan.

Antara pengisian dari pengamal perubatan yang dijemput ialah

1.Siapakah musuh Islam: iaitu Syaitan,Yahudi dan Nasrani serta orang-orang munafik. Memang tugas mereka memusuhi Islam.Untuk memusnahkan mereka adalah mustahil,jadi tugas kita adalah mengenalpasti siapa mereka mempertahankan diri dari tipu helah mereka.

2.Orang Islam diuji dengan kefakiran,kelaparan,kekurangan,kesakitan,kehilangan keluarga,bencana dan sebagainya. Semuanya adalah untuk meningkatkan Iman dengan semakin dekat dengan Allah.

3.Kelebihan ayat kursi. Disenaraikan dengan panjang lebar,tapi panduan membaca yang paling sempurna ialah cara membacanya adalah dengan tertil dan wakaf 9 kali mengikut tanda wakaf yang ada.Hendaklah diamalkan ayat Kursi pada setiap ketika terutama setiap selepas solat.

4.Sebelum memulakan perjalanan bacalah
بِسْم اللهِ الَّذِى لاَ يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَى ءٌ فِى الارْضِ
وَلا فِى السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيْمُ

 Selain memabaca  Ayat Kursi. Jika semasa membaca ada gangguan seperti membaca dengan teragak-agak atau tersasul-sasul,berhenti atau tangguhkan seketika perjelanan,mungkin itu petanda bahawa ada sebarang kejadian berlaku.

5.Apa dia santau.Sesiapa yang gemar makan diluar elakan dari memilih tempat duduk yang berhadapan atau di bawah kipas,kerana santau dihantar melalui angin.Sekarang santau sudah bergerak mengikut perkembangan teknologi,telah dihantar melaui sms,email juga Facebook.Jadi perhatikan anak-anak atau diri sendiri jika sesatu keadaan yang aneh kelihatan atau dirasakan,

6.Perbezaan anatara pengamal perubatan Islam dan bomoh. Pengamal Perubatan Islam semata-mata menggunakan ayat al Quran dan pergantukangan penuh pada Allah SWT. Bomoh menggunakan perantara Jin,perubatan melibatkan arang,asap,tulang dan sebagainya untuk menjamu jin.

7.Antara Qarin dan Saka: Saka adalah sejenis jin yang diturun dari nenek moyang yang didakwa melindungi keturunan namun kebanyakannya mempurakperandakan. Sesiapa yang merasakan dia ada saka boleh merujuk kepada pengamal Perubatan Islam untuk membuangnya.
 
Qarin pula di dalam Al Quran ditetangkan dalam Surah Qaf (ayat 23), Surah al-Fussilat (ayat 25) dan lain-lain.Antaranya ialah

Firman Allah (mafhumnya), “Dan berkatalah Qareennya, inilah catatan amalan yang tersedia pada sisiku.” (Surah Qaf, ayat 23).
 Dalam hadith juga ada menerangkan  “Setiap orang daripada kamu, ada bersama dengannya qareen (syaitan) daripada jin. Sahabat bertanya, apakah Rasulullah juga mempunyai qareen, baginda menjawab, ya, saya pun ada qareen itu, cuma Allah S.W.T membantu saya, dapat mempengaruhi qareen itu sehingga dia telahpun Islam dan dia berdamping dengan saya, dia tidak mendorong saya membuat sesuatu melainkan semuanya untuk kebaikan.” (Riwayat Muslim).

Orang-orang yang mudah mendedahkan dirinya kepada melakukan perkara yang tidak baik, khasnya melakukan kemaksiatan, maka qareen inilah yang menjadi pendorong utama. Pada pandangan saya qareen adalah makhluk halus yang jahat. Oleh itu sentiasalah berwaspada  dan berusaha untuk menundukan Qarin dari menguasai kita.


 (Sisipan cerita)

Kelihatan 3 orang pemuda OKU (lumpuh akibat serangan Israel) di Gaza sedang mengerjakan solat berjamaah di atas kerusi roda mereka. Senario seumpama ini berlaku secara meluas di kalangan penduduk wilayah kecil Gaza yang telah dikepung oleh Israel buat sekian lamanya.
Keli

Semoga kita dapat merasai sama kesungguhan untuk menyampaikan risalah ini sehingga ianya menjalar ke akar umbi masyarakat di negara kita sekurang-kurangnya.

Sumber gambar ini adalah dari FB sepupu saya. Pemuda yang berketayap putih itu adalah abangnya yang baru-baru ini menyertai Misi Solidariti Gaza 2012 bersama team Aman Palestein. Turut sama adalah anaknya lelakinya yang berusia 20tahun. saya cemburu cemburu semangat jihad mereka .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular