DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Sabtu, 27 Mac 2010

Bapak siri 20( Bakat itu ialah diantara 4 kurniaan Ilahi...............)

Kelmarin ,petang Jumaat,lepas ‘Asar Kakak pergi menjenguk Emak dan Bapak,belikan pizza di pasar malam,sejak kebelakangan ini bapak suka jika dibelikan makanan masa kini,bapak ialah seorang insan yang tidak pernah berkata “tidak sedap” pada makanan,jika dia tidak suka dia akan makan sedkit sahaja. Bapak makan pizza 3 dari 8bahagian.

Tiba-tiba kakak terlihat objek ini.



Ini ialah hasil tangan bapak,terbina pada tahun 1967. Satu-satunya perabut yang ada dalam rumah selain sebuah katil kayu saiz bujang, rak baju,rak kitab-kitab yang juga hasil tangan bapak dan sebuah almari kitab yang bapak beli,pada ketika itu. Bapak tidak pernah masuk mana-mana pusat latihan atau kemahiran. Semua kemahiran adalah lahir bersama jasad dan kemahuannya,Setiap keping papan atau kayu yang melekat menjadi bahagian rumah adalah hasil tangan bapak. Bila melawat satu-satu tempat atau rumah,hasil pengamatannya akan menjadi inspirasi,dan di aplikasikan dalam kerja-kerja pembinaan rumahnya.Kecuali semasa mendirikan rangka rumah dan memasang kekuda,penduduk kampong datang bergotong-royong. Apabila rangka sudah berdiri bapak menyempurnakan sdikit demi sedikit sambil meneruskan kerja-kerja kebun dan kelas agamanya. Walaubagaimanapun kehalusan kerja-kerja pertukangan bapak tidaklah sampai mengambil upah atau mendapat tempahan dari mana-mana pihak,semuanya untuk kegunaan dan kepuasan bapak sendiri.

Dulu masa kakak kecil,masa tingal di rumah lama bapak buat gambus dari batang nangka. Bapak pasang tali tangsi tegang-tegang,ada tali nipis dan ada tali tebal. Bapak akan petik gambus dengan mainkan lagu padang pasir. Bapak petik gambus untuk menghiburkan hati emak.

Semasa abang kecil bapak buatkan abang gasing,bot kayu,senapang dan lastik. Bapak juga suka mengutip akar-akar banir,cuci dan sapu barnis.

Bapak juga suka menulis Khat, Dari Bapak muda sampailah sekarang.

Gambar di atas ini dapat dari sini Beginilah cara bapak mengisi masa senggangnya. Cerita bapak juga banyak di kesahkan di sini.



Ini rumah bapak yang diambil tahun 2002,diambil dari sini semua adalah hasil kerja bapak. Sekarang bawah rumah bapak telah bersimen dan berdinding,bapak sudah tidak larat bertukang,barulah kerja-kerja pengubahsuaian rumah bapak upahkan pada orang lain.

Al Baqarah : 269
Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya) dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya dia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya. (269)

1 ulasan:

  1. E.E... buak dalam gambar tu Emy lah(bukan yang besar tu sebelah orang besar tu )kecik je emy

    BalasPadam

Catatan Popular