DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Khamis, 4 Mac 2010

Bapak siri 14(Maka Sang kancil pun mahu menyeberang sungai, Ia memanggil semua buaya agar berbaris.............)


Cara ke dua untuk penduduk kampong bapak keluar dan masuk

Melalu jalan darat,hanya akan menyeberangi sungai Bernam.Dari Bagan Terap,melalui Lbubuk Pusing terus ke Jerang Belanga. di situ ada pengkalan.Dahulu hanya menggunakan sampan yang di dayung atau enjen sangkut,lama kelamaan ianya telah dinaikan taraf sebagai bot, sebab menggunakan enjen dan berbumbung,yang boleh membawa 5 buah motosikal sekali gus. Menyeberang sungai hanya mengambil masa 5 minit. Sampan itu boleh membawa sekurang-kurangnya 5 buah motosikal.Melalui jalan ini masa dapat di singkatkan.Untuk bapak iaitu seorang yang agrasif dan tengkas dan proaktif, memang tidak gemar menggunakan bot sepong,leceh ,lambat tidak proaktif katanya. Bapak tidak gemar bercampur gaul dengan si pemakan sireh yang suka lawan bercakap,bapak juga tidak suka bersantai-santai dalam bot sepong,lebih baik cepat sampai rumah dan bertukang.Tetapi semasa berbelanja untuk kedai,bapak akan menumpangkan barang-barang dalam bot Sepong ini,lalu bapak akan berbasikal atau bermotosikal melalui jalan darat,pastinya bapak sampai dahulu di pengkalan jeti. Bapak akan membayar tambang barang di jeti tersebut.
(Siri akan datang di kesahkan mengenai syarikat bot penambang kampong bapak.)


Bapak dan Emak di Thames river cruise 2006

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular