DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Jumaat, 9 April 2010

Ibu ayam vs Ibu orang



Rupa ayam yang sama spesies tapi perangai beze-beza juga …. Ada ayam tu tak kesah,anaknya orang pegang pun taka pa,anak ayam lain masuk reban dia pun tak kesah,tapi ada ayam yang pantang anaknya di ganggu,dia kembangkan badanya sebesar yang boleh,jangan ada anak ayam lain duduk dengan dia,habis di patuk sampai tak bermaya,kalau dibiarkan maut anak ayam lain tuh.
Itu ayam,dia tidak ada alam lain, bila sudah menjadi hidangan,akan terus disuap,kunyak,cerna dan hadam,akan keluar sebagai bahan tinja,yang boleh dikitar menjadi bahan penyubur.Tidak ada pihak yang akan mepersoalkannya.

Kalau manusia macamana?.......Ada speseis ibu-bapa yang pantang anak dia kena usik,betul atau salah…….anak aku mesti aku bela……nak bukti aku seorang ibu yang sayang anak….. ala ala peguamlah,tugasnya kan membela….jadi betul ke salah ke bela tetap bela…..periuk nasi katakan. Dalam hati ibu itu,anak inilah yang akan membela dia masa hujung hayat nanti…bila anak balik mengadu kawan ganggu dia,atau cikgu marah dia si ibu terus menyerang tanpa usul pereksa.rupa-rupanya misi&visi yang di bena telah lari…hujung hayat anak menjadi jauh….sebab telah di didik nak tunjuk sayang kene bela,salah atau betul….maka bila sudah bersuami atau beristeri kena bela pasangan masing-masing demi sayang …..akibatnya terpinggirlah ibu yang ala-ala peguam itu dek anak-anak yang sayang pasangnnya.

Lalu ditinggalkan di wad hospital,dibela oleh misi-misi.

Al-Baihaqi meriwayatkan dari Abu Rafi':
"Kewajiban orang tua terhadap anak-anaknya ialah mengajarkannya
menulis, berenang dan memanah, dan janganlah anak itu diberi selain
rizki yang halal." Dalam riwayat Ibnu Majah dari Ibnu Abbas: "Dekatlah
kamu pada anak-anak dan perbaikilah budi pekerti mereka."

2 ulasan:

  1. salam mak bonda,
    byk saya dgar cite macam tu. sbb tu kata orang, kita tak yah campur masalah anak. biar dia selesai sendiri. kita memantau dr belakang. betul tak macam tu makbonda?

    BalasPadam
  2. Salam kembali indah,
    Makbonda bukan sekadar mendengar tapi terbabit,........ ya kita memantau disamping membimbing......sambil meminta kepadaNya agar memberi ilham bagaimana menghadapi dunia mereka.

    BalasPadam

Catatan Popular