DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Ahad, 11 April 2010

Virus baik vs Virus jahat











Seorang Makbonda dan gadis sunti 12tahun.
“Ta,boleh tolong mak?’
“Boleh je…tolong apa?”
“Tolong basuh pinggan,kakak-kakak dah tak ada,Ita lah gantikan kakak?”
“Hah basuh pinggan?la…tak ada ke kerja lain?”
“Kenapa?rasa hina ke basuh pinggan?”
“Tak lah….gelilah.”
“Nak tau kenapa geli?....sebab dalam diri tu ada penyakit”
“Penyakit apa”
“Penyakit ego,rasa geli tu egolah,sebab ita rasa diri ira cantik,basuh pinggan ni sesuai untuk orag-orang bawah-bawah je,ye tak?”
“Tak lah macam tu…entahlah basuh pinggan ni….emmmm macam tak sesuai ngan Ita”
“Itulah ego namanya,tingkahlaku kita mencerminkan sifat kita…..Ita kata tidak tapi tingkahlaku kita tidak boleh menipu,ita kena buat sesuatu nak tundukan ego tu,kalau tidak dia akan jadi sifat sombong namanya”
“Tak tau macamana nak buat……”
“Nak mak bagi cadangan?
“OK”
“Bila Ita rasa berat nak buat,paksakan diri,buktikan ita tak ego…..masa kita demam panas,virus baik berlawan dengan virus jahat,kita perlu ubat nak tolong virus baik kalahkan virus jahat,ubat tu pahit,akhirnya virus baik menang,kitapun baik demam.Macam tu juga sakit ego,kita kena lawan,ubatnya buat kerja yang kita tak suka.
Mak pernah pergi satu kursus,masuk dalam bilik tu kena baka kasut,bila keluar bilik tengok kasut peserta semua bersusun berpasangan,rupa-rupanya pelajar-pelajar kat situ dah di tarbiahkan untuk menundukan ego kena paksakan diri membuat kerja-kerja yang kita rasa hina,macam susun kasut,basuh tandas”

Lagi satu cerita ,masa mak pergi Mekah dulu umur mak 35tahun,dalam bilik mak tu ada 18orang mak paling muda. Tiap solat mesti mak pergi Masjidil Haram sebab mak rasa rugi tak pergi,tambang mahal-mahal datang jauh-jauh.ada kalanya mak duduk kat mesjid beberapa waktu solat sebab nak balik hotel jauh. Makcik-makcik tu selalu tak pergi alasannya nak jaga kesihatan nanti pergi wukuf takut sakit.Wukuf ada 10 hari lagi ni. Satu hari mak baring pejamkan mata. Makcik-makcik tu ingat mak dah tidur,mereka mengumpat mak

“Eh cikgu tu dah tidur ke”
“Aaah,bukan mainnye dia,tiap waktu pergi masjid,mentang-mentanglah muda lagi”
“Iya,aku pun dulu masa muda macam dia,panjat bukit Soga ulag alik noreh getah”
“Masa sekarang buat kerja kuat-kuat,sampai wukuf demam, baru padan muka”
“Aku pun,dia boleh duduk lama-lama kat mesjid,bolehlah muda lagi,jangan lah sombong,kita ni batuk-batuk terkencing,dah tak boleh semayang.”
“Alah kalu pergi masid selalau tapi kalau ego tak guna jugak,riak,semua amalan tak di terima,lebih baik macam kita amal sikit tapi di terima”

Bayangkan masa tu perasaan mak,mak buat-buat tidur,sampailah dia orang tertidur,mak bangun terus masuk bilik mandi sorang-sorang…..rasa nak menangis…..tapi mak terfikir…betul agaknya aku ego…..rasa-rasanya macam tidak…mak teringat nak tundukan ego kena buat kerja-kerja yang kita rasa hina,mak masuk tandas…..tengok kat tandas tu penuh pad yang dah berpakai,terselit sana-terselit sini,mak tau yang kerja bersihkan tandas tu lelaki Bangladesh,Ya Allah malunya,orang lelaki kutip.Emak pun kutip pad-pad tu,ada yang berdarah tak bercuci……lepas tu rasa lega…..rupa-rupanya yang menyebabkan dia orang kata mak ego sebab mak jarang join sembang-sembang dengan dia orang…sebab mak takut dosa…..tapi mak sembang jugalah tapi kena ingat selalu jangan menyimpang.

“Ita jangan rasa basuh pinggan tu hina,itu kerja mulia,tiap satu pinggan yang di basuh tu mendoakan kita….dah tu tangan kita jadi bersih,dapat pulak pahala sebab jaga kebersihan,menuenagkan hati orang lain,jangan iri hati kat orang yang tak nak basuh pinggan,dia tak tau kelebihan basuh pinggan ni”

“Ok…ok Ita buatlah….sorry mak…….Bismilahirrahmanirrahim……..Ya Allah buangakan sifat ego akuni….”

Makbonda bertahmid…..


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tidak masuk neraka seseorang
yang terdapat iman dalam hatinya walaupun seberat biji sawi; dan tidak akan masuk syurga
seseorang yang dalam hatinya terdapat kesombongan walaupun seberat biji sawi.” (Hadis
riwayat Muslim)

8 ulasan:

  1. salam mak bonda,
    Moga2 Allah tundukkan hati kita semua spy rendah hati. Amin.. thanks makbonda. :)

    BalasPadam
  2. Assalammualaikum makbonda..
    sy baru di sini..
    terima kasih atas ingatan.. sesungguhnya sombong itu sifat syaitan yg akhirnya membawa ke neraka.. nau'zubillah.. minta di jauhkan..

    BalasPadam
  3. indah,virus jahat dalam hati makbonda pun masih aktif

    BalasPadam
  4. AiMaN HaDi,Selamat datang,itu adalah pengalaman membesarkan anak yang masih keliru identiti,kata dah besar tapi kanak-kanaknya masih tinggi,di kata kanak-kanak dah tak mahu.

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum Makbonda,

    Betul sangat-sangat tu cakap makbonda. Saya setuju.

    Wassalam

    BalasPadam
  6. Heheh.. kak.. nama pelakon tak konsisten la kak.. macam terpecah rahsia lak.. heheh

    BalasPadam
  7. Nisa,
    membesarkan anak dan mejadikan dia manusia,susahkan?

    BalasPadam
  8. Mil,nasib baik ada krew disebalik tabir,dan watak utama tidak rajin mengeksplorpun.

    BalasPadam

Catatan Popular