DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Khamis, 1 April 2010

Jalan-jalan Makan Ubi Kayu

Bila di sebut ubi,keperlbagaiannya sepesisnya adalah masih diluar ilmu kita. Ianya adalah nikmat Ilahi yang di turunkan supaya manusia mengetahuinya.Sudah semestinyalah ia merupakan antara nikmat-nikmat yang diciptakan untuk HambaNya. Bermacam macam jenis ubi yang Ilahi ciptakan. Ada ubi keledek,ubi keladi,ubi kentang,ubi garot,ubi V,ubi sengkuang dan pelbagai ubi lagi. Pengesahan mengenai ubi dalam post kali ini ialah khusus kepada ubi kayu,detailnya boleh didapati di sini.

Proses pengolahan ubi yang pernah Makbonda lakukan atau pun tolong emak lakukan atau perhatikan sahaja adalah boleh dihbahagikan kepada beberapa cara

1. Di kupas,potong dan rebus
2. Di kupas,potong dan goring
3. Di kupas dan di parut
4. Di kupas dan di sagat
5. Di kupas dan di ketuk-ketuk
6. Dikupas dan di rendam
7. Tanpa kupas

1. Di kupas,potong dan rebus

a. Ubi,dikupas dan di rebus di namakan ubi rebus,makan cecah sambal udang,atau ikan kering,atau kelapa parut gaul dengan gula.

b. Ubi rebus,di tumbuk lumat,leperkan atas daun pisang,jemur hingga kering,goreng bila-bila masa. Bila telah kering boleh di potong macam papadom atau biar besar melebar, di panggil opak

c. Ubi rebus ditumbuk lumat,di letak dalam lengat,ratakan.potong dadu macam memotong pudding, di panggil getuk,makan dengan sambal tumis. Boleh juga semasa menumbuk masukan kelapa dan gula di panggil getuk manis,makan begitu sahaja.


d. Getuk yang tidak habis di makan sadur dengan tepung dan goreng,di panggil getok goreng.
e. Ubi getuk,campurkan sedikit tepung,bentuk seperti doughnut,goreng dan sira dengan gula,di namakan keria ubi.
f. Ubi rebus,taburkan serbuk ragi dan ratakan,tutup dan biarkan 2 malam,akan mereput menjadi tapai ubi.
g. Tapai ubi yang belum berapa mereput,sadur dengan tepung dan goreng seperti menggoreng pisang,di panggil tapai goreng.

h. Tapai ubi yang cukup masak,masukan dalam air masak yang telah ditambah gula,tambah ketulan ais,di namakan jus tapai.
i. Ubi rebus,hiris nipis-nipis,jemur hingga kering,simpan boleh tahan bertahun-tahun,goreng bila perlu,di panggil kerepek ubi, boleh sira manis atau pedas.

2. Di kupas,potong dan goreng

a. Ubi di kupas,belah kecil-kecil gaul garam dan bawang yang ditumbuk lumat dan di goreng,dinamakan ubi goreng,makan panas-panas cicah sambal kicap.
b. .Ubi yang telah di kupas,hiris nipis-nipis,goreng dalam minyak yang panas,agak-agak telah mengeraskan curahkan campuran air garam dan bawang putih,dipanggil kerepek ubi masin. Setelah diangkat campurkan serbuk lada sulah dan garam,di panggil kerepek rasa bbq. Jika di sera pedas di panggil kerepek ubi pedas.

3.Di kupas dan di parut
a. Ubi di kupas dan di parut,campurkan gula atau garam sahaja,leperkan atas kuali panas yang telah di sapu minyak,masak hingga berwarna keperangan,terbalikan supaya rata masaknya. Di panggil lempeng ubi.

b. Ubi yang di parut,gaul dengan bawang hiris,ikan bilisatau udang kering yang ditumbuk lumat,garam. Kepal-kepal dan goreng,dipanggil jemput-jemput ubi.
c. Ubi yang di parut,gaul dengan gula. Kepal-kepal dan goreng.Di panggil jemput-jemput ubi manis.
d. Ubi yang diparut,campur gula,letak dalam lengat yang telah dilenser dengan minyak.Tuangkan bancuhan tepung dan garam,lalu kukus,disebut talam ubi.
e. Ubi parut,campurkan gula dan tepung ubi,curahkan santan panas,gaul,tunag dalam acuan,baker,dipanggil bingka ubi.

f. Ubi parut dicampur gula dan sedikit tepung ubi,bungkus dengan daun pisang lalu kukus,di panggil lepat atau lemet ubi.

g. Ubi parut,perah seperti memerah kelapa untuk santan.Di dalam santanya akan wujud keladak pekat,bila di jemur kering dan dikisar menjadi tepung,dipanggil tepung ubi.




4. Di kupas dan di sagat

a. Ubi yang telah di kupas,sagat panjang-panjang macam menyagat kerot,kukus dan hidangkan bersama kelapa parut,di panggil sagat ubi.
b. Ubi sagat ,campurkan dengan gula,bentuk bulat-bulat seperti mini pizza,goreng dalam minyak panas,dipanggil cakar ayam.

4. Dikupas dan di rendam

a. Ubi yang telah di kupas,rendam dalam air selama 1 minggu,hingga berbau, tus dan keringkan,tumbuk sehingga menjadi tepung,di pangil tepung gaplek.Tepong gaplek boleh dibat campuran lepat pisang,atau di jadikan penkek.
b. Tepung gaplek,renjis dengan air dan gaul sehingga seperti serbuk roti,letakan di dalam pengukus yang di lapik daun pisang. Kukus sehingga adunan bertukar menjadi kekenyalan. Campurkan dengan kelapa parut masin dan hidangkan. Di namakan tiwul.(sangat popular semasa zaman pemerintahan Jepun)
Tiwul

5. Tanpa kupas

a. Ubi yang baru di cabut,tanpa mengupas kulitnya,masukan dalam api yang sedang membara,agak-agak masak kupas kulit dan makan panas-panas,di namakan ubi bakar.

b. Ubi tanpa di kupas,ketuk-ketuk sehingga berbentuk kerikil,boleh di jadikan makanan ayam.

............................................................................................................................................................................................................................................................

Tanda dot dot adalah menunjukan penggunaan ubi bukan setakat ini sahaja,di lain tempat dn masyarakat masih pelbagai lagi kaedah pemerosesan dan penggunaan ubi.


Terjemahan surah Al Rahman

1} (Tuhan) Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmat-Nya

{2} Dialah yang telah mengajarkan Al-Qur'an.

{3} Dialah yang telah menciptakan manusia.

{4} Dialah yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima penyataan.

{5} Matahari dan bulan beredar dengan peraturan dan hitungan yang tertentu.

{6} Dan tumbuh-tumbuhan yang melata serta pohon-pohon kayu, masing-masing tunduk menurut peraturan-Nya.

10 ulasan:

  1. Salam.Wah sedap ni akak. Rindu kat kampung halaman. Nak buat sendiri,tak pandai.

    Subhanallah! Tak terhitung nikmat Allah swt.ni Tapi saya dah tak boleh makan sangat dah ubi kayu ni. :)

    BalasPadam
  2. Mar,makn ubi kembung perutye?memang kalau dah lama tak makan perut tak mesra dengan ubi,lalu angin..tapi petuanya masa menggoreng bubuh bawang putih,..........angin

    BalasPadam
  3. ubi bakar tu lagi sedap bila dimasukkan dalam daun kelapa kering (blarak) yang di bakar bersama sampah2 pokok lain..

    BalasPadam
  4. Dik,kamu tau makna 'nggeragas' ha ha ha

    Sampah dulu-dulu oklah...sampah sekarang banyak bahan sintetik......pencemaran

    BalasPadam
  5. MasyaAllah...sedap2 resepi ni...

    BalasPadam
  6. salam..pertama lkali ziarah..sedapnya ubi..semua yang di paparkan akak suka..kecuali yang nak bagi makan ayam...he he..sedap nya ubi..rebus makan dengan sambalk belacan pun..enak...

    BalasPadam
  7. Satu,makanan kami masa kecil dulu,resepi yang tiada berpiawai.

    Erna....dek terlalu banyak ubi....so ayampun perlu basic need.....terimaksih berkunjung

    BalasPadam
  8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  9. kamilz said...
    Dulu masa sekolah rendah, kalau subjek pendidikan seni cikgu suruh bawak Gam, cabut ubi parut dan rebus air bersama keladaknya untuk menghasilkam gam kertas...

    Lepas tu rebus pakai Tin susu je.. bawak sekolah dengan tin susunya sekali...

    BalasPadam
  10. Ya Mil,kita membesar dengan alam persekitaran kita,dari tanah kembali ke tanah,tapi alam anak-anak kita dikelilingi bahan sintetik dan semua berbayaran rm

    BalasPadam

Catatan Popular