DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Sabtu, 24 Julai 2010

cempedak dan nangka

“Hah orang Bandar????,mak ni doa selalu janganlah berbesan dengan orang bandar ni,dia orang tu hidupnya sosial,tengok wayanglah.diskolah,nanti belanja dimintaknya 10 ribu adake duit nak kamu bagi.Mak ni fobia tau dengan orang Bandar,tegokla anak menantu Mak Ngah tu,balik kampong macam geli je,pakai seksi-seksi macam orang putih”
Begitulah riaksi Nek Odah bila teruna kelimanya yang baru balik dari luarnegara dan baru bekerja 1 tahun itu meluahkan hasrat hatinya untuk melamar suri yang akan menjadi pasangannya.

“Mak jangan menilai orang macam tu,pertemuan kami di atur oleh Jemaah,Insyaallah mereka bukan seperti yang emak sangka,Menantu Makngah macam tu sebab tengoklah anak makngah sendiri,kalau dia suami yang baik takkan cari isteri macam tu,”

Tibalah hari peminangan,Nek Odah mengajak ketua pemuda dan DJ kampong turut serta dalam rombongan sebab mereka pandai berkata-kata untuk menjual dan membalas pantun nanti. Barang hantaran juga telah di ubah oleh guru Kemas kampong.Kereta juga di sewa dari pengerusi JKKKP yang memang menjalankan perniagaan sewa kereta.

Sesampainya di kawasan perumahan Kota Armania,iaitu kawasan lot-lot perumahan banglo dua tingkat,hanya ibubapa dan seorang nenek sahaja yang ada di ruang tamu.Setelah berbasa-basi segala permintaan diterima tanpa tawar menawar,bila soal hataran diperkatakan jawapannya

“Terpulanglah pada yang ampunya diri,ikut kemampuan,nak letak tinggi-tingi nanti bila dah kawin anak saya juga yang terpalit hutang sama.”

Terkesimalah ketua pemuda dan DJ kampong,musnah segala pantun dan skrip yang telah di hafalkannya tadi.Setelah bertukar barang hantaran,hantaran balasan adalah seringkas-ringkasnya.Kepulangan mereka di bekalkan pula dengan buah rambutan yang dipetik dari pepohon disekeliling rumah banglo tersebut.

Dihari perkahwinan mereka,pelaminya hanyalah set sofa untuk dua orang yang di pasang langsir scallop di belakangnya. Berbeza sekali dengan anak saudara Nek Odah yang tinggal nun di pendalaman Tanjung Setia,dengan keadaan rumah yang bertampal sana bertampal sini,dan tandas serta bilik mandinya yang hanya berdinding pelastik karung baja,menyewa pekej pengantin sehingga RM3000,oleh kerana tidak sesuai dipasang didalam rumah ianya di pasang di khemah luar rumah,bukankah lebih baik wang sejumlahitu dijadikan bilik air yang lengkap dan selamat?.

Sekarang Salsabila telah menjadi menantu Nek Odah. Dalam pergaulan bersama ipar duainya dia sentiasa menjaga auratnya.Malah menantu ke duanya Sefhia anak tok siak kampungnya dengan selamba keluar dari bilik air ala-ala Maya Karin yang sedang cat walk di karpet mereh semasa AJL,bezanya baju maya Karin bernilai beratus ringgit sedang Sefhia berkemban kain batik.



Nek Odah dah insaf dan selalu menasihatkan cucu-cucunyadalam soal mencari jodoh. Pada yang lelaki “Carilah isteri yang akan menjadi ibu kepada anak-anak kamu,yang dapat mendidik anak-anak jadi insan beragama,jangan hanya memandang yang cantik dan berharta sahaja,nanti kamu akan menjadi hamba kepadanya,kamu takut menegur kesilapannya kerena pesona cinta ataupun kamu telah menumpang kesenangan hartayna.Isteri yang beragama juga akan membetulkan hidup kamu samada dia canti atau kaya..



Pada yang perempuan pula “Jika kamu di lamar,terimalah lelaki yang beragama,yang boleh menjadi imam kepada kamu dan anak-anak,Jangan terpesona dengan ketampanan dan kedudukan,nanti kamu akan menderita keranaya.Suami yang beragama akan memberi kamu kebahagiaan di dunia dan akhirat”

4 ulasan:

  1. Malam tadi tengok Rancangan Imam Muda...pemuda2 yang manis dan sejuk jiwa untuk dibuat menantu...

    BalasPadam
  2. ckLah,
    Alhamdulillah,ada naluri sebegitu dah kira ada bagus. so jadikan juga anak2 kita jadi pemudi2 yang manis dan sejuk jiwa dibuat menantu oleh orang.:)

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum semua,
    Terima kasih mak bonda. Kan ku ikut nasihatmu.

    BalasPadam
  4. Walaikum salam Nisha,Semoga persahabatan yang terjalin berlanjutan hingga ke akhirat.

    BalasPadam

Catatan Popular