DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Khamis, 29 Julai 2010

Berguru kepalang ajar


Dulu masa kecil-kecil,bila merajuk emak akan kata,
“Orang merajuk tu sebab rasa dia istimewa,apa yang kamu rasa kamu istimewa?cantik?pandai?kaya?baik?”

Di sebabkan terasa yang kita tidak punya itu semua,maka kupujuklah sendiri rajuk hati dan membuangnya jauh-jauh.Bila merajuk tak mau makan,emak ajak adik-adik habiskan sahaja makanan,daripada lapar,biarlah buang saja rajuk tersebut.

Hari ini Syasya,anak yang tinggal bersama nenek dan ibu yang telah berpisah dengan bapanya itu merajuk,bukan sekali dua,tapi beberapa kali dan hari-hari,kawan tak mau berpasangan dengan dia merajuk,nak tengok buku kawan tak bagi merajuk,kawan potong line dia merajuk, huh rimas. Dengan kejamnya aku menggunakan ayat di atas. Tiba-tiba Izah yang lawa,pandai dan baik itu bertanya’

“Haah kan cikgu,orang cantik dan pandai barulah boleh merajuk,”

Oh anakku,maaf atas ketololan ku sehingga kamu membuat kunklusi begitu.Aku lupa kamu anak-anak sekarang.

Berburu kepadang datar,dapat rusa berbelang kaki.
Berguru kepalang ajar,ibarat bunga kembang tak jadi.

2 ulasan:

  1. Salam makbonda,
    Tersenyum saya baca. Anak murid skarang bijak sgt. ada je alasan nak jawab kan? hihihi.

    BalasPadam
  2. indah,mereka tu murid tahun 1 tau,hati mereka mulus.

    BalasPadam

Catatan Popular