DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Selasa, 13 Julai 2010

Takabur yang lebur dalam lesung


Anak gadis sulung mengadu,semasa praktikal dia menumpang tinggal dengan kakak kakak senior,dan akan menunjukan skill memasak bila hujung minggu,kakak-kakak tersebut mentertawakannya keran masih menggunakan lesung batu.

“Tak boleh ke kita potong-potong je bawang tu mak?”

“Boleh je,sebenarnya dulu mak pun buat macam tu,sejak kawin lah mak terpaksa meleburkan takabur”

“Macamana tu?”

"Dulu-dulu Mak menggunakan lesung batu bila membuat sambal belacan,sambal kicap sahaja,yang lain main potong atau blendar. Bila dah kawin,Mak mertuanya masak semua main lesung batu,sama ada menggoreng sayur,sup,kari,masak lemak,hatta masak bening sekalipun. Mak pulak agak geli tengok sayur bening yang berkuah keruh,dan biala tengok kangkung goring yang macam penuh sampah. Tapi Abah pula bila di beri dua mangkuk masakan yang dimasak menggunakan bahan bertumbuk dan berpotong,nampaknya lebih memilih yang bertumbuk,sedangkan dia tidak tahu siapa yang masak. Pada asalnya mak pertahankan takabur ni,lama kelamaan isteri mana yang tidak terguris bila suami tidak menyentuh masakan kita,nak di salahkan dia,dia ada hak untuk memilih. Akhirnya terpaksalah meleburkan takabur,kenalah ubah kaedah mengikut kaedah ibu dia. Yang membuatkan mak terkesima bila dia kata masakan mak bertambah sedap sekarang ni.

“Betullah ye kalau perkahwinan tu satu perkongsian,kena pengorbanan”

"Selepas ni janganlah taksub dengan cara kita,kalau perkara tu diterima oleh pasangan kita,teruskan,kalau dia jenis tak letak syarat dalam hidangan dia,lagiah mudah"

2 ulasan:

  1. salam m.bonda~

    oh,on the way baca solusi 21. :)

    Imam Al-Ghazali berkata : Orang yang takbur marah apabila ditegur sedangkan kalau menegur orang lain, caranya keras dan kasar.

    ps; rasanya masak guna lesung batu lagi sedap dari gune blender..hehe~
    cuma kalau masakn yang memerlukan kuantiti yg banyak,gunalah gak blender.. ;)

    BalasPadam
  2. Salam kembali Hajar

    Dan katanya lagi : orang takabur akan mendakwa bencana yang menimpa pesaingnya adalah hasil kelebihan dirinya.

    Makbonda ni flaksible tentang makanan,semua belasah aje asal halal.

    BalasPadam

Catatan Popular