DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Ahad, 11 Julai 2010

Sembang kopi



“Lela cuba kau khabar kat aku,masa mula-mula kerja dulu berapa gaji kamu?”
“Adalah Mak Odah,cikgu keluar maktab mula-mula $380 ”
“Lailahailallah,banyak tu je,cukupke,kamu tak mintak mak kamu?”

“Eh Mak Odah ni menyebok pulak,Tanya benda-benda peribadai,asyik jumpa saja tanyapasal itu”Hati Lela bermonolog.

“Kaborlah Lela,bukan aku menyebok,nak buat teladan.”

“Nak mintak emak?Emak kita pun susah Mak odah,saya anak kedua,abang pun belajar lagi,adik-adik 8 orang masih sekolah, saya bagi mak $100,potong Tabung Haji rm50,sewa rumah + api air,makan rm100.tambang pergi sekolah naik bas $1sehari.lebih tulah buat belanja,belajar lessen kereta,beli baju,macam-macam lagi.”

“Laaa cukup ke sampai boleh bagi mak kamu? Yelah zaman tu semua murah”

“Bukan sebab zaman Mak Odah,kawan-kawan saya ramai yang mengeluh,gaji kecik,masing-masing tiap bulan menunggu 25hb,hari gaji”

“Habis kamu?”

“Kita belanja ikut gaji kitalah,buat apa nak ikut orang gaji banyak, orang gaji banyak pun ada yang hujung bulan habis kering.”

“Bukan apa,cucu aku tu,lepasan universiti kan gaji banyak kan Lela? Asyik tak cukup je,hujung bulan mintak kat emak dia”

“Kerja kat mana?”

“Kat Kota Armanda,Dia kata sewa rumah RM450,ansuran kereta RM590,minyak kereta lagi sebulan RM200,makan pakai lagi”

“Dia sewa dengan siapa?”

“Sorang,nak selesa katanya.”.

“Kenapa tak cari kawan? Ataupun rumah yang murah kan ada,berapa tahun dia kerja?”

“Baru 4 bulan?”

“La dah beli kereta?”

“Dah itu yang diangannya sejak dulu.”

“Tak apa mak dia banyak duit.”

“Kamu kata,hutang keliling pinggang nak nyekolahkan dia dulu.”

“Saya beli kereta dah anak dua orang Mak Odah,suami pun kerja tapi anak sulung juga,bapak dah meninggal,kena sara adik-adik,tapi kami tak pernah hutang orang Mak Odah,orang hutang kami ada,sampai sekarang tak bayar,tapi sampai sekarang macamanilah keadaan kami,dia pun tak lah sesenang mana,kamipun taklah jatuh miskin,”

“Itulah aku tengok kamuni senangje,Banyak duit kamu simpan?”

“Senang tu ade kat hati Mak Odah bukan kat pandangan,taklah banyak simpan duit,duit yang kita simpan tu bukan tentu hak kita punya Mak Odah,tup-tup kita mati tak adanya kita bawak Mak Odah.”

“Macamana aku nak nasihatkan cucu aku tu?”

“Mak Odah cakap dengan dia, kalaupun tak nak pergi ngaji kat surau atau masjidke atau malas nak baca bukuke,masa pergi kerja pagi tu bukalah radio IKIM,pagi tu ada motivasi pagi,lepas tu hari cuti Sabtu dan Ahad bukaklah TV 9 jam 7pagi,ada Tanyalah Ustaz,Ataupun masa bukak blog tu bukaklah blog yang ada ilmu , kalu berfacebook tu carilah kawan yang berilmu.Mudah-mudahan dia sedar macamana nak munafaatkan duit dia”

“Ooo kat facebook pun ada ye”
“Mak Odah tahu ke facebook?”
“Tu lah,cucu aku tu,duduk depan komputer,aku Tanya tengok apa tu,dia tunjukalah facebook fasha sandalah,Noralah,semua gambar pelakon-pelakon.”

"Sebab dia suka tengok fasha sandalah nafsu dia jadi besar,ialah nak cantik macam orang tu juga,dia kena berkawan dengan orang yang boleh tundukkan nafsu dia"

"Gitu ye,nantilah aku kata kat dia,cuba kamu tulis,nanti aku lupa,”



"DAN di antara rahmat pemberian-Nya. Dia menjadikan untuk kamu malam dan siang (silih berganti) supaya kamu berehat padanya dan supaya kamu berusaha mencari rezeki daripada limpah kurnia. Dan juga supaya kamu bersyukur.” (al-Qasas: 73)

2 ulasan:

Catatan Popular