DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Rabu, 28 April 2010

Hari kelahiran vs hari kematian?.


“Tarikh hidup adalah sudah pasti tapi tarikh mati tidak di catat dalam IC” Moga usia yang ada di munafaatkan.” Begitulah balasan SMS dari Abi Hasan iaitu adik Makbonda yang betul-betul lahir 2tahun selepas Makbonda apabila menerima ucapan selamat hari lahir dari kakaknya. Kebetulan Makbonda pula baru kematian adik ipar yang tarikhnya betul-betul jatuh pada hari di lahirkan.Mengikut yang di ketahui umum juga Rasul kita Nabi Muhammad SAW wafat pada tarikh hari baginda dilahirkan iaitu pada 12 Rabiul’awal. Walaupun ada pihak yang mempertikaikan tarikh kelahiran baginda,namun tidak menjadi masaalah aqidah pun kepada kita untuk percaya atau tidak. Seorang pakcik Makbonda juga meninggal pada tarikh dia dilahirkan.


Daripada rentetan peristiwa tersebut,patutkah kita menyambut harijadi dengan bergembira sambil membelanjakan sejumlah wang yang besar.Bertambah malang lagi di adakan majlis yang bercampur baur dengan kemaksiatan dan pergaulan bukan mahram. Itu bukan budaya orang yang mengaku Islam.


“Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum dia dikira dari kaum tersebut”. (riwayat Abu Daud, no: 4031, Ibn Hibban, no: 437, Al-Haithamiy, Majma’ al-Zawaid, jld: 10, hlm: 274).

Walaubagaimanapun mengadakan majlis sempena mengingati hari kelahiran adalah di haruskan mengikut sesetengah pendapat ilmuan,demi mengeratka silaturrahim sesama keluarga.Sambil bersama-sama berdoa kehaderat Ilahi agar dieratkan ikatan silaturrahim dan memohon agar umur yang ada dipenuhi dengan ibadah dan perkara bermunafaat.

Pada 29 April 96 bersamaan 11 Zulhijjah 1416,pada ketika itu Jemaah haji sedang berkumpul di Mina untuk melontar Jumrah,pada ketika itu jemaah yang mengerjakan Haji ‘Ifrad telah bertahallul selepas selesai melontar Jamratul Ula,Makbonda pula sedang duduk di bawah khemah beserta jemaah wanita,tiba-tiba suami Makbonda memanggil, Makbonda pun keluar dari khemah,pada ketika itu Makbonda rasa rasa wajah suami amatlah tampan setelah beberapa minggu berpakaian ihram,kini dia telah bergaya dengan jubah dan songkok putih bersih dengan janggut,misai dan rambut yang telah di cukur.Tiba-tiba dia menghulurkan tangan untuk bersalam lalu berkata
“Alhamdulillah,macam tak percaya kita dah sampai sini kan?Tak rasa apa-apake”
“Mana pulak tak rasa,Ya Allah bersyukur sangat,moga-moga mudah kerja kita seterusnya kan?”
“Mdah-mudahan….lupa ke hari ini hari apa?” “Hari Isnin lah”
“Ya Isnin 29 April,selamat hari lahir….istimewakan ucapan hari lahirnya di bumi Mina” “Subhanallah………………..” Makbonda kehilangan kata-kata……….

Itu peristiwa 14 tahun yang lalu ketika itu makbonda berumur 35 tahun.

Ya pada Subuh Sabtu 29 April 14 Zulka’idah Makbonda di lahirkan di dunia ini,Ini adalah kali ke tiga emak melahirkan,kali pertama anak perempuan yang tidak sempat melihat dunia,pada ketika itu umur emak 15 tahun.Bersalin kali ke dua anak lelaki,setahun berikutnya lahirlah makbonda.Kesian emak ketika itu,dalam usia yang muda dan amat kurang dengan ilmu keibubapaan,bersalin di tengah belukar…….apa sangatlah yang boleh dibuat oleh seorang ibumuda itu…….tapi emak tetap membesarkan bayinya sehinggalah dewasa,berumah tangga dan menyambung zuriat seterusnya.

“Emak,terimakasih melahirkan saya dan mewariskan kepada saya Islam InsyaAllah akana saya wariskan kepada zuriat saya nanti.,Semoga perhubungan kita sentiasa berterusan walau kita telah berpindah kealam azali nanti”


Ya Allah ! hidupkanlah kami dengan iman dan matikanlah kami dengan iman
Dan himpunkanlah kami dengan iman dan masukkanlah kedalam syurga
Dengan iman, dengan rahmat mu wahai Tuhan yang pengasih dan penyayang.




“ Hanya kepada-Mu lah ya Allah kami mengabdikan diri kami dan hanya kepada-Mu lah kami memohon pertolongan . Tunjukkan kami ke jalan yang lurus, ialah jalan mereka yang mendapatkan karunia kenikmatan dari-Mu ya Allah, bukannya jalan orang-orang yang Engkau murkai “. ( QS al-Fatihah ayat 5-7 ).



"Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu. (al-Baqarah: 120)

6 ulasan:

  1. Salam makbonda,
    wah, selamat hari jadi makbonda. Moga Allah merahmati makbonda, panjangkan usia, dan diberi kebahagiaan berpanjangan.
    usia makbonda baya2 mama saya dan MIL saya.:)

    BalasPadam
  2. tk indah...moga doa kelian di perkenankanNya.

    Owh ya,anak sulung makbonda baru 22th,tapi tak sepandai indah dalam masak-memasak,mungkin ibu indah juga pakar dalam bidang itu.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum semua,
    Selamat panjang umur kak. semoga berjaya di dunia mahupun akhirat.

    BalasPadam
  4. selamat hari lahir!!
    moga yang mendatang penuh sinar dan redha Ilahi...

    BalasPadam
  5. Terimakasih ummumiskah,semoga di perkenankanNYA

    BalasPadam

Catatan Popular