DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Isnin, 24 Januari 2011

Tawakkal.......


Tadi,sebelum petang,kami suami isteri belum terfikir apa juadah yang akan kami masak untuk berbuka puasa. Untuk meraikan si bungsu yang turut sama berpuasa Makbonda buka peluang padanya untuk mencadangkan menu. Oh! dia hanya mahu lauk sardin yang memang jarangpun kami masak. Bila cadangan di buka untuk suami pula, dia mahu berbuka paling nikmat. Apa yang paling nikmat?. Tak payah banyak pilihan,sebab bila perut lapar apa juga makanan akan menjadi nikmat. Lalu keputusan di buat masak sardin pedas dan goreng kailan ikan masin. Kailan di petik dari batas yang dapat dilihat dari bilk tidur.Air?,biasalah teh panas dan air kosong.Berbuka untk 3 orang. Hanya khurma, tanpa kuih muih,tanpa kunjungan bazar Ramadhan.

Selepas Asar, Nenek Milah yang datang mengaji setiap petang Isnin dan Selasa datang bawa pengat ubi. Semakin hampir waktu berbuka,Islah kawan Emy datang setiap malam untuk study group datang bersama Azira membawa kacang botol.Biasanya mereka datang lepas Maghrib.Kami ajak mereka turut berbuka bersama.


Tiba-tiba teringat ada serunding daging pemberian Atina dalam peti sejuk,dan acar buah pemberian besan kepada kakak ipar. Lalu di susun di atas meja.

Tiba-tiba suami teringat "Eh semalam anak murid abah bawa muffin dah habis ke?"
Tambah lagi muffin. Agaknya tanpa kehadhiran Azira dan Islah tadi tak teringat tetang rezeki yang tersembunyi.


Wah penuh meja,dengan hidangan dan ahli yang tak terjangka.Walaupun anak-anak jauh bertaburan seluruh pelusuk bumi tapi ada anak orang lain yang menggantikan.

Kesah seperti baisa-biasa dan remeh-remeh sahaja,tapi bila difikirkan betapa tingginya kebesaran Ilahi. Subhanallah,semua berlaku diluar ma'rifat makhluknya. Jadi apa di kesahhkan tentang ghaibnya minyak masak di pasaran atau inflasi yang membara?.

“Barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan (keperluannya) .” Surah at-Thalaq : ayat 3

“Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur, nescaya Aku tambahi nikmat-Ku kepadamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amat keras.” Surah Ibrahim : ayat 7

“Tetapi mereka telah mendustakan ( tidak patuh kepada hukum Islam), maka kami rampas dari mereka apa-apa yang telah mereka usahakan.” Surah Al-A’raf : ayat 96

“Kami tidak meminta rezeki kepadamu, Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan kesudahan yang baik adalah bagi orang bertakwa.” Surah Thahaa : ayat 132

“(Nabi Hud berkata: wahai kaumku, minta ampun kepada tuhanmu dan bertaubatlah kepadaNya, nescaya ia akan menghantar kepada kamu air hujan yang lebat dan menambahkan kekuatan kamu, dan jangan kamu kembali menjadi orang-orang yang berdosa.” Surah Huud : ayat 52


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular