DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Sabtu, 28 Oktober 2017

Burung – Bird. طائر

Image may contain: bird and text

Burung – Bird.

Perkataan arab kesembilan : “ṭāa-ir / “ṭoyr” ertinya “burung” atau “bird”.

Bagi penghafaz surah ‘gajah’ (Al-Fil), sure familiar dan sudah tahu akan makna perkataan kita hari ini, iaitu pada ayat ketiga surah ‘gajah’ disebut tentang “burung…. iaitu burung ababil”.

Banyak ayat-ayat di dalam Al-Quran yang ada perkataan ‘burung’. Antaranya surah Al-Mulk yang menjadi kelaziman ramai orang membacanya setiap malam, iaitu pada ayat 19.

“Apakah mereka tidak memerhatikan burung-burung yang terbang di atas mereka, mengembang dan menutupkan sayapnya? Tidak ada yang menahannya (daripada jatuh) selain Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Dia Maha Melihat serta mengetahui segala sesuatu”

(Nota : Hafalkan dan amalkanlah surah Al-Mulk, banyak fadhilatnya, antaranya sebagaimana kata Abdullah bin Mas’ud : “Barangsiapa membaca surat ‘Tabarokallazi bi yadihil mulk’ setiap malam, maka Allah akan menghindarkannya dari azab kubur, dan dahulu kami (para sahabat) di masa Rasulullah SAW (masih hidup) menamainya “al-Mani’ah” (penghindar/penghalang). Sungguh surat tersebut ada dalamKitabullah, barangsiapa membacanya dalam suatu malam, maka ia telah banyak berbuat kebaikan” (HR. Nasa’i / al-Hakim)

#SatuHariSatuPerkataanArab
 — with MukminWorks Training And Consultancy.

No automatic alt text available.

Dan Dia telah menghantarkan kepada mereka burung berpasuk-pasukan (berbondong-bondong)” – Al-Fil : 3

No automatic alt text available.
“Apakah mereka tidak memerhatikan burung-burung yang terbang di atas mereka, mengembang dan menutupkan sayapnya?.... (Al-Mulk : 19)


No automatic alt text available.

No automatic alt text available.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular