DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Sabtu, 28 Oktober 2017

Makanan – Food. #SatuHariSatuPerkataanArab

Makanan – Food.

Perkataan arab keduabelas : “To’am” ertinya “makanan” atau “food”. Katadasar bagi perkataan ini iaitu “to.ain.mim” muncul sebanyak 48 kali di dalam Al-Quran dalam 7 bentuk samada kata nama, kata kerja dsb. Tak apalah yang lain dulu…. Hari ini kita focus “To’am” sahaja.

Jom kita hafal hadis yang famous ini mengenai To’am (sila lihat teks arab di bahagian comment) :

Sabda Rasulullah SAW, “Makanan untuk seorang cukup untuk dua orang. Dan makanan untuk dua orang cukup untuk empat orang dan makanan untuk empat orang cukup untuk lapan orang” (Riwayat Jabir – Sahih Muslim)

“Food for one (person) suffices two, and food for two (persons) suffices four persons and food for four persons suffices eight persons”.

Selain maknanya “makanan”, “To’am” juga membawa maksud “memberi makan” (atau dalam english – “feeding”.

Contoh : Surah Al-Ma’un ayat 1-3 : “Tahukah kamu orang yang mendustakan agama? Itulah orang yang mengherdik anak yatim. Dan tidak menganjurkan memberi makan orang miskin”.

#SatuHariSatuPerkataanArab
 — with MukminWorks Training And Consultancy.



"Pada hari ini dihalalkan bagi kamu yang baik-baik. Dan makanan orang-orang yang diberikan Al-Kitab itu adalah halal bagi kamu, dan makanan kamu adalah halal bagi mereka...." (Al-Maidah :5)
No automatic alt text available.
jabir reported Allah's Messenger (SAW) as saying: “Food for one (person) suffices two, and food for two (persons) suffices four persons and food for four persons suffices eight persons”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular