DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Sabtu, 28 Oktober 2017

شجرة Pokok

Image may contain: tree and text

Pokok – Tree.

Perkataan arab kesepuluh : “syajar / syajarah” ertinya “pokok / pohon / tumbuhan” atau “tree / plant”. (Hmmm…. Malam ni ada majlis praktis baca yasin….jom! InsyaAllah)

Perkataan ‘sajar’ atau ‘pokok’ ini ada disebut dalam surah yasin…

Surah yasin memang menjadi darah-daging (surah favourite) masyarakat melayu umumnya sejak dari dulu lagi. Kita mengulang-ulang (praktis) membaca surah yasin setiap minggu secara berjemaah di surau/masjid, dan ketika majlis doa selamat, kenduri tahlil, melawat orang sakit dan apabila berlaku kematian. (Kalau umur kita dah cecah 40 tahun, mungkin sudah puluhan ribu kali sudah kita baca surah yasin ni…. Ramai yang dah hafal pun…) .

Usahlah kita sibuk dok berbahas tentang bidaah atau tidaknya, baca yasin waktu-waktu tertentu... tapi dah sekian lama, sepatutnya kita kenalah dok sibuk juga untuk faham setiap perkataan yang Allah sebut dalam surah yasin tu…

Apakah ceritanya mengetahui ‘pokok’ yang difirmankan oleh Allah SWT dalam surah yasin? (Sayang sekali, ramai yang suka dok berbahas, ‘terlupa’ ceritanya…. )

#SatuHariSatuPerkataanArab
 — with MukminWorks Training And Consultancy.

No automatic alt text available.

No automatic alt text available.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular