DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Khamis, 12 Oktober 2017

PELAJARAN 1.0 (Belajar Bahasa Arab Selangkah-Selangkah...)dari fb ustaz Halim Bede


1.1 Apakah makna tulisan ini ( ضَرَبَ )
Tulisan ini ialah perkataan arab yang bermaksud "Dia seorang lelaki telah memukul" ("he struck").
Gantinama "Dia" dan jantinanya "seorang lelaki" tiada di dalam tulisan itu tetapi difahami sedemikian.
1.2 Bagaimanakah perkataan ini terbentuk?
Perkataan ini terbentuk daripada tiga huruf iaitu huruf pertama Dhod (ض), kedua Ra (ر) dan ketiga Ba (ب). Setiap huruf itu berharakat fathah (yakni berbaris di atas).
1.3 Apakah makna 'harakat' dan 'fathah'?
Harakat (الْحَرَكَاتُ) ialah tanda-tanda baris pada huruf arab. Juga disebut dengan istilah (الْأَشْكَالُ).
Fathah (فَتْحَةٌ) ialah 'baris satu di atas'.
*****
Demikianlah pelajaran pertama Bahasa Arab yang diadaptasikan daripada buku Simplified Arabic oleh Arthur T. Upson terbitan tahun 1921.
Pelajaran Pertama (dan pelajaran-pelajaran berikutnya) adalah ringkas sahaja dan mudah diikuti. Bagi yang belum pernah belajar Bahasa Arab atau yang belum mengetahui makna perkataan di atas dengan tepat, sila hafal mantap-mantap makna perkataan baru ini. Ia akan digunakan dalam pelajaran-pelajaran akan datang.
Jika hafal perkataan (ضَرَبَ) janganlah ingat makna 'pukul' sahaja, tetapi mesti ingat maksud keseluruhannya iaitu 'Dia seorang lelaki telah memukul'. Atau "He struck". Ini sangat penting!
(Perhatikan : Dalam bahasa arab satu perkataan ini diterjemahkan ke Bahasa Melayu dah jadi 5 perkataan. Ke bahasa Inggeris pula 2 perkataan).
Sekian... (bersambung)
Link ke album :
https://m.facebook.com/halimbede/albums/1538211592913313/?_rdr
#NotaBahasaArab

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular