DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Sabtu, 21 Oktober 2017

PELAJARAN 6.0 Tanwin dan Isim Mu'rab (Siri Belajar Bahasa Arab Selangkah-Selangkah...)

6.1 Sekali lagi, terangkan apa itu "Dhammah Tanwin"?
Dhammah Tanwin ialah tanda Dhammah yang diletakkan 'dua kali' di hujung huruf terakhir pada Isim (katanama). Ia sebenarnya mewakili 'nun mati' yang tidak ditulis, tetapi dibaca.
Dhammah Tanwin juga di sebut "Dhommatān" (ضَمَّتان). Orang Melayu biasa sebut ia sebagai "Baris Dua Di Hadapan".
6.2 Semuanya terdapat berapa jenis Tanwin? Dan berikan satu contoh perkataan yang hujungnya berTanwin dengan semua Tanwin tersebut.
(1) Dhommatān - (كِتَابٌ) ki-tā-bun
(2) Fathatān - (كِتَابًا) ki-tā-ban (perhatikan: 'alif' ditambah selepas Fathatān)
(3) Kasratān - (كِتَابٍ) ki-tā-bin
6.3 Ketiga-tiga tanwin ini apakah kegunaannya?
Tanwin di hujung Isim menandakan bahawa Isim itu adalah 'Katanama Umum'* . Contohnya 'sebuah buku', 'seorang lelaki' dsb)
Apabila sesuatu Isim itu boleh diberi Tanwin dihujungnya, maka Isim itu juga dikatakan sebagai Isim Fleksibel ataupun Isim Mu'rab*.
Fleksibel bermakna hujungnya boleh berubah jenis baris. Dan perubahan jenis baris hujungnya itu menunjukkan perbezaan peranannya di dalam ayat.
6.4 Apakah yang membezakan peranan setiap jenis Tanwin?
Apabila di hujung Isim itu :
(1) Dhammah/Dhommatān - maka Isim itu berperanan sebagai SUBJEK (Pelaku)* dalam ayat.
(2) Fathah/Fathatān - maka Isim itu sebagai OBJEK (Yang Kena Buat)*.
(3) Kasrah/Kasratān - maka Isim itu sebagai OBJEK TAK LANGSUNG (indirect object) - Contohnya apabila Isim itu datang selepas Kata Sendi* (Preposition).
6.5 Apakah makna perkataan ini ( رَجُلٌ )
Maknanya "Seorang lelaki" ("A man").
Ia adalah Katanama Umum kerana di hujungnya bertanwin.
6.6 Apakah keadaannya sesuatu Isim itu berperanan sebagai SUBJEK?
Apabila ia menjadi 'Pelaku' yang melakukan sesuatu perbuatan dalam ayat.
Contoh : (كَتَبَ   رَجُلٌ  كِتَابًا) "Seorang lelaki telah menulis sebuah buku".
Maka "Seorang lelaki" ( رَجُلٌ ) di sini ialah SUBJEK. Tandanya sebagai subjek ialah Dhommatān di hujungnya.
6.7 Bilakah masanya pula sesuatu Isim berperanan sebagai OBJEK?
Apabila ia menjadi 'benda yang kena buat' dari perbuatan itu.
Contoh : كَتَبَ   رَجُلٌ  كِتَابًا 
ka-ta-ba (كَتَبَ) = Fi'il 
ro-ju-lun (رَجُلٌ) = SUBJEK 
ki-ta-ban (كِتَابًا) = OBJEK
Maka (كِتَابًا) di dalam ayat di atas adalah OBJEK. Tandanya sebagai objek ialah Fathatān di hujungnya.
Perhatian : Kebiasaannya susunan ayat Arab dimulai dengan Fi'il (katakerja) dahulu. Namun boleh juga dimulai oleh Isim (katanama) dahulu, untuk 'penegasan' kepada Subjek.
Latihan :
6.0(a) Baca dengan kuat, terjemahkan :
(1) كَتَبْتُ  كِتَابًا
(2) كَتَبَتْ كِتَابًا
(3) أَكَتَبَ كِتَابًا
(4) مَا ضَرَبَ رَجُلًا
(5) أَكَتَبَ رَجُلٌ كِتَابًا
(6) قَرَأَ رَجُلٌ كِتَابًا
(7) مَا قَرَأَتْ كِتَابًا
(8) أَمَا ضَرَبْتَ رَجُلًا
6.0(b) Terjemahkan yang berikut ke Bahasa Arab :
(1) Saya telah menulis sebuah buku.
(2) Adakah dia (1L) telah menulis sebuah buku?
(3) Dia (1P) telah menulis sebuah buku.
(4) Dia (1L) telah tidak menulis sebuah buku.
(5) Adakah seorang lelaki telah menulis sebuah buku?
(6) Seorang lelaki telah membaca sebuah buku.
(7) Dia (1P) telah tidak membaca sebuah buku.
(8) Adakah kamu (1L) telah memukul seorang lelaki?
(9) Tidak, saya telah tidak memukul seorang lelaki.
(10) Dia (1P) telah memukul seorang lelaki.
Sekian... (bersambung)
#NotaBahasaArab
*Katanama Umum = Isim Nakirah (النَّكِرَةُ)
*Isim Fleksibel = Isim Mu'rab (الْمُعْرَبُ)
*Subjek/Pelaku = Fa'il (فَاعِلٌ)
*Objek = Maf'ul Bih (مَفْعُوْلٌ  بِهِ)
*Kata Sendi = Huruf Jarr (حُرُوْفُ الْجَرِّ)


6.0(b) Terjemahkan yang berikut ke Bahasa Arab :

(1) Saya telah menulis sebuah buku.


(2) Adakah dia (1L) telah menulis sebuah buku?

(3) Dia (1P) telah menulis sebuah buku.

(4) Dia (1L) telah tidak menulis sebuah buku.

(5) Adakah seorang lelaki telah menulis sebuah buku?

(6) Seorang lelaki telah membaca sebuah buku.

(7) Dia (1P) telah tidak membaca sebuah buku.

(8) Adakah kamu (1L) telah memukul seorang lelaki?

(9) Tidak, saya telah tidak memukul seorang lelaki.

(10) Dia (1P) telah memukul seorang lelaki.

No automatic alt text available.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular