DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Sabtu, 28 Oktober 2017

Laut – Sea #SatuHariSatuPerkataanArab (FB US HALIM BEDE)





Laut – Sea.
Perkataan arab ke#36 : "baHr" (بَحْرٌ) yang bererti laut. Jamaknya (plural) ialah "biHār" (بِحَارٌ) yang biasa juga diterjemahkan sebagai lautan.
Tahukah anda bahawa perkataan "admiral" di dalam Bahasa Inggeris berasal dari perkataan arab "Amir al-baHr" ( آمر البحر ) yang bermakna ‘Penguasa/Pemerintah Laut’ atau ‘Commander of the sea’. Gelaran "Amir al-baHr" telah mula digunakan oleh laksamana-laksamana angkatan laut Khalifah Abbassiyah.
Tentera salib yang berperang dengan tentera Islam telah meminjam perkataan ini yang akhirnya menjadi singkatan ‘admiral’ untuk gelaran pangkat tertinggi angkatan laut. Gelaran tersebut digunakan sehingga sekarang oleh navy seluruh dunia.
Perkataan ‘baHr’ diulang-ulang lebih dari 40 kali di dalam Al-Quran.

Image may contain: text

Image may contain: text


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular