DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Rabu, 25 November 2009

Tiba kedinastinya

Perjalanan dari bandar Kota Bharu hingga Kuatan sepatutnya mengambil masa tidak lebih 3 jam telah menjadi 12 jam dalam bulan-bulan monsun timur laut ini,beberapa kali meredah jalan yang berarus deras dan deretan kenderaan yang terhenti beberapa kali dan jem,terpaksa kami mengehntikan perjalanan di rumah adinda bungsu di Balok dan akan bertolak sebelum subuh esok hari.

5am bertolah Subuh di Bandar Muazam.Berbekalkan bahan yang di copy paste dari WikiMapia,tidak sukar untuk kami melalaui jalan-jalan yang pertama kami tempuhi,rasa riak di hati kerana kami rakyat malaysia yang banyak juga menyusuri jalan-jalan di Malaysia.Sepanjang perjalanan ayahbonda sentiasa berusaha menceriakan hati anakanda untuk mengubatkan rasa kesakitan dek perpisahan yang lalu.Ada kalanya mencipta skrip apa yang akan di tuturkan sebaik sahaja tiba di SMKFL nanti,ialah untuk menutupi rasa bersalah atas kelewatan kami.

10.30am Tiba di SMKFL,sebuah perkampungan Felda di kaki Gunung Panti.Sebuah SMK yang bermurid 200orng,24-26 orang setiap kelas,sekolah terbaik Felda Johor,dengan keputusan SPM BI 90%.Amat mengkasimakan kami.Terjadinya jumlah yang begini ialah kerana ia sebuah Felda lama yang kebanyakannya ibubapa telah mengalami monopos.

Sementara anakanda berurusan dengan kerani,ayahbonda bertemu Puan Pengetua.

Bonda:Maafkan kami puan atas kelewatan anak kami mendaftar.

Puan Pengetua:Owh tak mengapa,saya dapat rasakan cikgu ni seorang yang comitment pada kerjanya,sehingga beliau tidak dapat meninggalkan tugasnya dipertengahan jalan,dan beliaujuga tidak memikirkan tentang gaji.Tapi dia kena bertugas pada Desember ini selama 3 minggu bermula 1hb.Ini kali pertama sekolah dapat guru Ophsyen,dan outomatik akan menjadi ketua panitia,so dia akan menjadi seorang guru yang sebok dan sentiasa keluar sekolah.Dan saya dapat rasakan cikguni punya ayahbonda yang memberi perangsang penuh atas kerjayanya......bla.... bala bla...

Bonda:bla....bla.....bla

Puan Pengetua:Jauh sangat ke sekolahni puan?

Bonda: Owh jauhlah bagi kami tapi bagi orang Johor tak lah jauh he he he

Ayahanda:Puan saya serahkan anak saya kepada puan,didiklah dia sebaiknya.Pastinya terlalu banyak kekurangan.

Dengan kunci yang diserahkan kami pun melawat quartes yan di sediakan,satu diantara 6buah rumah,3 bilik tidur,bilik air yang berasingan dengan tandas,dapur yang berkabinet kemas,sudah ada seorang penghuni tetapi sedang bercuti,berjiranan yang mesra,beberapa penghuni datang memperkenalkan diri.Setelah mmpastikan apa yang perlu di beli kamipun meninggalkan rumah ke kota berhampiran,semuanya keperluan asas bukan kehendak,dan riak wajah nakanda menerima dengan rasa bersyukur.

2 ulasan:

  1. Rumah saye kat Batu Hitam, Beserah le kak, balok tu yang dulu

    BalasPadam
  2. he he he,jumpa juga adik aku ni kat kakaknya,pandailah cari.

    BalasPadam

Catatan Popular